SEO Tekster: 11 Tips og Tricks til at Skrive SEO Tekst
Jeg tror, du er enig med mig, når jeg siger:
Det kan være svært at skrive SEO tekster, som tiltrækker gratis trafik til din hjemmeside.
Eller er det?
Det viser sig nemlig, at du ved hjælp af ganske få tricks, kan øge mængden af gratis trafik til din hjemmeside.
Så hvis du vil lære, hvordan du selv skriver SEO tekst, så er du landet det helt rigtige sted. I denne guide vil jeg gennemgå 11 gode tips og tricks til, hvordan du skriver SEO tekster til din hjemmeside.
Hvad er SEO Tekster?
Seo tekster, er tekster, hvor man fokuserer på målrettede keywords eller sætninger, for at give søgemaskinerne en bedre forståelse for, hvad en hjemmeside handler om.
Der bliver dagligt udgivet millioner af artikler på internettet, og en af Googles fornemmeste opgaver, er at indeksere og organisere dem alle.
Det er en kæmpe opgave, Google har påtaget sig. Og derfor giver det god mening, at du hjælper Google lidt på vej, så de lettere kan finde ud af, præcist hvad du skriver om.
Der findes flere forskellige ting du kan gøre, for at gøre det nemmere for Google at indeksere din hjemmeside. Og alt det kommer vi igennem her i min guide om SEO tekster.
1. Skriv SEO Teksten med den rette søge intention
Seo teksten, som du er ved at være klar til at skrive, har ingen SEO værdi, hvis der fra start, ikke er sammenhæng imellem det emne du vælger at skrive om, og det som Google allerede har valgt at vise omkring emnet.
Søge intention = Hvilke søgeresultater forventer den besøgende at se.
Google lever af at gøre deres kunder tilfredse. Så hvis en besøgende ikke får det resultat som de forventer, ja så har det hverken været en succes for den besøgende eller for Google.
Det vil sige, at inden du overhovedet begynder at skrive, så lav en Google søgning på det emne du vil skrive om.
Der er ikke noget værre end at have brugt rigtig lang tid på en tekst, som aldrig nogensinde får en chance for at rangere på Google, fordi at søge intentionen har været forkert.
Så derfor:
Undersøg først de forskellige søge intentioner:
- Informationsindhold (er de besøgende interesseret i at lære noget, f.eks. hvordan, hvad, hvem, hvor, hvorfor og tips, guides og tutorials)
- Navigational (Leder de besøgende direkte efter et bestemt “Brand Navn” eller navnet på et produkt eller en service)
- Kommerciel undersøgelse (leder den besøgende efter anmeldelser eller produkt sammenligninger f.eks. bedste, test, top eller pris)
- Transaktionsbeslutning (vil den besøgende købe nu og her og kigger efter f.eks. billige priser, placering af butik m.m.)
- Som du kan se er det ret vigtigt, at du finder den rigtige søge intention, inden du sætter i gang med at skrive SEO teksten.
Dog er der visse søgeforespørgsler, hvor du kan se en kombination af e-handel, anmeldelser, bedste, how to guides m.m. på side 1. Ofte kan det være fordi Google ikke helt har besluttet, hvad søge intentionen er for det søgeord, og derfor lader det være op til den enkelte besøgende at bestemme intentionen.
Inden jeg jeg besluttede mig for at skrive denne artikel om SEO tekster, så gik jeg først en tur på Google og lavede en søgning på “SEO tekster”. I de første søgeresultater, kunne jeg med det samme se, hvad Google foretrækker at fremhæve på netop denne søgning.
I blandt top søgeresultaterne, kunne jeg hurtigt se, at det især er “tips, tricks og guides” til hvordan man skriver SEO tekster.
Og det harmonerede fuldstændigt med den ide, jeg havde omkring at skrive en god vejledning omkring, hvordan man skriver SEO tekster.
Med andre ord, så blev jeg efter denne søgning, bekræftet i, at min ide matcher med den intention som Google i forvejen har valgt at vise, nemlig Informationsindhold.
2. Find det rigtige (main) Keyword til dine SEO Tekster
Søge intention og keywords går hånd i hanke. Uden at bruge de rigtige keywords til din tekst, kan det være rigtig svært for Google, at forstå hvad din tekst handler om.
At finde de rigtige keywords, kan også være en mission i sig selv. Når jeg selv skal finde keywords, bruger jeg nogle profesionelle søgeordsværktøjer, som er udviklet til at finde de keywords, som jeg godt vil rangere på.
Men der findes faktisk gratis muligheder på nettet, og et par stykker af dem vil jeg vise her.
Ubersuggest
Det første keyword værktøj hedder Ubersuggest og kan snildt benyttes til at finde gode dækkende keywords.
Ubersuggest er ikke gratis, men for at lokke kunder til, får du en række gratis keyword forslag. Og det er helt uden at du skal tilmelde dig.
Du kan også tilmelde dig og få en 7 dages gratis demo.
På billedet herunder kan du se hvilke keywords, der kommer frem når jeg søger på SEO tekster.
Men hvis du ikke kender søgeordet i forvejen.
Så kan du f.eks. gøre sådan her:
Find en artikel på nettet, som omhandler det samme emne, som du vil skrive om. Tag den direkte Url (webadresse) til den side, og kopier den ind i ubersuggest.
Så får du toppen af alle de keywords, som den artikel rangerer for på Google.
Sådan kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvilke keywords du kan bruge i din artikel.
Keyword Everywhere
Der findes også en Google Chrome udvidelse, der hedder Keywords Everywhere. Hvis du allerede bruger Googles Chrome browser, kan du installere tilføjelsen direkte fra linket herover.
Når du har installeret tilføjelsen, kan du trykke på “Keywords Everywhere” ikonet under dine Chrome tilføjelser øverst i Chrome browseren.
Stil dig så på den webside du gerne vil tjekke for keywords, og vælg “Analyze Page” så kommer der en lang liste frem, med alle keywords der bliver brugt på siden.
Her kan du bl.a. også se hvilke keywords der er brugt i titler og overskrifter.
Jeg kan anbefale at læse denne Keyword Research guide fra Moz hvis du er blevet nysgerrig, og vil lære mere om keywords.
I kapitel 6 kan du læse om hvordan du også kan bruge LSI keywords i din tekst.
Hvis du synes det hele lyder besværligt, så kan vi som SEO firma hjælpe dig godt på vej. Du er altid velkommen til at kontakt os for et uforpligtende tilbud.
3. Skriv SEO Titler og Meta Beskrivelser
Når nu du har fundet søge intention, og dit main keyword, så er det blevet tid til at tænke på titler.
Du bestemmer selvfølgelig selv rækkefølgen, ofte ændrer jeg titlen flere gange, imens jeg skriver SEO teksten.
En titel er også det man kalder et “title tag”. Title tag er super vigtigt, og fortæller Google og de besøgende, præcis hvad din side handler om. Så husk også at bruge dit main keyword i titlen.
Et “title tag” er faktisk lidt usynlig tekst, som du indsætter på hver enkelt side på din hjemmeside, og som Google kan læse, og bruger til at fremvise i søgeresultaterne. (bare rolig, det er ikke så besværligt som det lyder, det kommer jeg ind på senere)
Hvad så med meta beskrivelser?
Meta beskrivelser er samme koncept. Igen noget usynlig tekst du kan bruge til at uddybe hvad din side handler om. Meta beskrivelser er det tekstfelt, du ser i søgeresultaterne lige under titlen.
Også her, er det en metode, der hjælper Google, med at finde ud af, hvad din side drejer sig om.
Og samtidigt har du, ved hjælp af title tags, og meta beskrivelser, selv mulighed for at bestemme hvad der skal stå på Google, når din side vises i søgeresultaterne.
På en måde er du selv herre over hvad der skal stå, og hvordan du vil motivere søgeren til at klikke på netop dit søgeresultat.
Husk at bruge dit main keyword og/eller varianter i både Title tags og i meta beskrivelser.
Som sagt, så lyder title tags og meta beskrivelser, svære end det er, og hvis du er WordPress bruger kan du med fordel, gratis installere pluginet Yoast SEO, som nemt hjælper dig med at skrive gode title tags og meta beskrivelser.
4. Brug SEO Overskrifter med H1, H2 og H3 tags
Når du opsætter din SEO tekst på hjemmesiden, har du mulighed for at vælge imellem 1-6 forskellige overskrift typer. Også kaldet H1 – H6 (Headings). Man indsætter disse overskrift tags efter vigtigheden af det indhold du har.
- H1 er hovedoverskriften, og derfor meget vigtig. H1 skal kun bruges en gang, øverst på siden. Hovedoverskriften kan med fordel indeholde dit valgte main keyword, og må gerne være en variation, af den tekst du har brugt i dit title tag.
- H2 er en sub-overskrift og kan betragtes som et kapitel. H2 kan du bruge lige så mange gange du har lyst til. Du kan med fordel også bruge dit keyword eller variationer af dette i H2 overskrifterne. Men dog med måde. Google bryder sig ikke om at du over optimerer dit keyword ved at bruge det alt for mange gange. Brug det i de H2 overskrifter hvor du føler det er relevant, og lad være med at overdrive.
- H3 kan du f.eks. bruge som underkapitel til en H2 overskrift hvis du mener noget indhold skal uddybes under et specifikt H2 kapitel. H3 kan du også bruge flere gange men som regel altid under et H2 kapitel.
- H4-H6 kan du også bruge som underkapitler til H3 osv. Men ofte bruger du ikke flere end til H3, så dem kommer jeg ikke nærmere ind på her.
Hvis du er WordPress bruger, er det meget nemt at vælge en overskrift type. Du highlighter det tekst som du vil bruge som overskrift, og herefter vælger du overskrift typen i menuen.
5. Hvor lang skal din SEO tekst være?
Hvad skal længden være på din SEO tekst? Det er et rigtig godt spørgsmål, for der findes ikke nogen konkret længde, som din tekst skal være.
Den bedste måde, at finde ud af hvor mange ord, du som minimum bør skrive, er at se hvor mange ord, som dem der allerede ligger i toppen af søgeresultaterne, har skrevet.
Længden varierer efter søge intentionen, som vi snakkede om tidligere. Det kommer f.eks. an på om du skriver en blog post, en landingsside, produktinformationer eller noget helt andet.
Analyser side 1 på Google
Det er en god ide at analysere hele side 1 på Google, og finde et gennemsnit for, hvor mange ord de andre har skrevet om emnet, som du vil skrive om. Ihvertfald dem der har præcis samme søge intention som du har valgt.
Og du skal selvfølgelig ikke tælle hvert et ord på alle siderne, det findes der heldigvis hjælp til. I Google Chrome kan du installere tilføjelsen SEOquake. Og når du efter at have trykket på et søgeresultat, trykker på SEOquakes ikon, så åbner der en ny menu, hvor du vælger density. Her kan du se, hvor mange ord den valgte side indeholder.
I denne artikel omkring SEO tekst, har jeg regnet mig frem til, at jeg skal skrive over 2000 ord. Lige nu er jeg på omkring 1700-1800 ord, så der er lidt vej endnu :)
6. Hvad er LSI Keywords? Og skal jeg bruge dem i min tekst?
LSI keywords er en forkortelse af “Latent Semantic Indexing”.
For dig betyder det, søgeord, der er nært beslægtede, til det emne du skriver om. LSI Keywords kan du med fordel bruge i din tekst, til at skabe relevans.
I bund og grund handler det om, at Google ikke kun bruger et enkeltstående keyword til at rangere din tekst. Google kigger på helheden, i både tekst og overskrifter.
Var det nemmere før i tiden?
I gamle dage, ja så mange år er det nu alligevel ikke siden. Vi skal måske kun 5-10 år tilbage i tiden, der brugte Google stadig kun et enkeltstående søgeord, til at vurdere hvad din tekst handlede om.
Det fandt SEO folk og tekstforfattere hurtigt ud af, og det resulterede i, at diverse tekster på internettet, blev overfyldt, med de samme søgeord, igen og igen.
F.eks.
Hvis Google f.eks. så et søgeord som “SEO Tekster” gentaget mange gange i løbet af en tekst, så vurderede de, at denne side må handle om SEO tekster. Det skabte en enorm dårlig brugeroplevelse, så Google var nødt til at finde på noget andet, og så opfandt de blandt andet begrebet Latent Semantic Indexing.
Skriv så naturligt som muligt
Det betyder egentlig, at du skal skrive dine tekster på en autentisk måde, og bruge synonymer og relevante keywords, hvor det føles naturligt.
Hvis du f.eks. ved en helt masse om et emne, du vil skrive om, så kommer det sikkert helt naturligt og automatisk til dig. Og du behøver måske ikke engang at tænke på at finde LSI Keywords.
Husk at skrive tekster til mennesker, og ikke til søgemaskiner. Det virker rent faktisk, men alligevel kan man godt bruge de tricks der nu findes, og som jeg har beskrevet her på siden.
Hvordan finder du LSI Keywords?
En effektiv metode at finde LSI keywords, er, at lave en Google søgning på dit main keyword. Altså det keyword som du besluttede dig for i kapitel 2. Herefter kører du helt ned i bunden af søgeresultaterne, og her viser Google nært beslægtede keywords til din søgeterm.
Her kan du se de relaterede keywords til mit main keyword:
Det er selvfølgelig ikke alle de keywords, som jeg synes er relevante til min artikel. Men jeg er blevet inspireret af flere af dem.
F.eks. har jeg skrevet om lange tekster, SEO overskrifter og SEO titel.
Dog uden at bruge de helt nøjagtige samme keywords, som vist i søgeresultatet herover. Google forstår godt, at du selv varierer søgeordene.
“Lange tekster” hos mig er blevet til: Hvor lang skal din SEO tekst være?
Der findes mange flere LSI keywords relateret til mit emne, end Google viser her. Og ofte vil Googles relaterede søgeresultater ændre sig over tid. Hvis du søger igen i morgen, eller fra en anden computer eller telefon, så kan resultatet være anderledes.
Der findes tusindvis af LSI tools på nettet. Desværre er det blevet rigtig svært at finde et gratis værktøj, selvom du måske kun lige skal bruge det en enkelt gang eller to.
Answer the Public
Men jeg kan anbefale en løsning, der hedder Answer the Public hvor du sagtens kan finde LSI Keywords. Men du får kun et par daglige søgninger gratis, så sikre dig at du har skrevet dit keyword korrekt første gang.
Sådan gør du:
- Start med at skrive dit Keyword i søgefeltet nederst på siden.
- Husk at vælge land og sprog.
- Tryk på “Search”
- Der åbner et nyt vindue, og her trykker du på “Related” nederst i det sorte felt.
- Så bliver du ført længere ned ad siden hvor du kan se resultatet.
- Her får du søgeordene visualiseret, men du kan vælge at trykke på “data” som giver dig alle søgeordene på en overskuelig liste.
Det er ikke altid de er helt identiske med de LSI keywords som Google viser. Men som jeg skrev tidligere, kan de variere lidt, afhængigt af hvor man søger fra. Men de er bestemt brugbare, hvis de passer ind i dit indhold.
Answer the Public er også fyldt med gode spørgsmål, som dine besøgende efterspørger. Så du kan helt sikkert gå på jagt, og finde gode spørgsmål, som du kan besvare i din tekst.
7. Kend din målgruppe inden du skriver
Hvem er din målgruppe, og hvad er deres interesser?
Tænk over hvilke personer eller typer din målgruppe kunne være.
Overvej hvilken alder, køn og lokation din målgruppe har.
Og ikke mindst:
Hvad er deres behov eller udfordringer?
- Hvad er målgruppens baggrund?
- Hvilken erfaring har de?
- Hvad vil de opnå?
- Hvilke udfordringer møder de?
- Findes der måder at løse deres udfordringer?
Prøv at skabe en god persona-profil af din målgruppe
Du kan evt. forestille dig, at du sidder overfor en af dine kunder, og forklarer hvordan de kan løse det ene og det andet problem.
Måske ovenikøbet sætte et ansigt på fra en tidligere kunde.
Et lille trick er også at kigge tilbage i sendte emails. Du har sikkert flere mails hvor du tidligere har forklaret kunderne om forskellige problemstillinger.
I en mail direkte til en kunde, har du bestemt talt direkte til din målgruppe.
Her kan der gemme sig rigtig mange Guldkorn.
Faktisk præcis sådan har jeg gjort, i denne tekst du læser nu.
Jeg har fortalt om SEO tekster rigtig mange gange, og tænkte egentlig, at det ville være en god ide, at skrive det hele ned, en gang for alle. Det er både til gavn for mine kunder og mig selv.
8. Skriv tekster som kan læses (også på mobilen)
I dag har de fleste en mobilvenlig hjemmeside som kan tilgås på både computer, tablet og smartphones. Derfor skal du også tænke over hvordan du opdeler tekstindholdet, så den bliver letlæselig på alle enheder.
Som du kan se har jeg rigtig mange afsnit, linjeskift og billeder i min tekst.
Ofte har jeg, ligesom her, linjeskift efter bare en linje eller to.
Bliver det ikke for meget med så mange linjeskift?
Det er selvfølgelig lidt frås at bruge så mange blanke linier. Men når man læser tekster på internettet, giver det rigtig god mening.
Teksten bliver meget nemmere at læse, når den ofte brydes med linieafstand, overskrifter og billeder. De besøgende kan samtidigt, meget lettere danne sig et overblik over sidens indhold.
Der er ikke noget være end hvis man besøger en hjemmeside, og det første man møder, er en “wall of text”.
Prøv at sammenligne de to identiske tekster herunder, men med forskellig formatering. Teksten er fra et andet blogindlæg jeg har skrevet, om de hjemmeside overvejelser der kan være i forbindelse bestilling af en hjemmeside.
Hvilken version vil du helst læse?
Det er de færreste der overhovedet orker, at starte på at læse en wall of text. Så gør dig umage med at opdele teksten, og lav mange mindre kapitler, større linjeafstand og billeder der gør din tekst nemmere og overskuelig at læse.
Jo lettere det er at læse din tekst, jo længere tid bliver de besøgende på din hjemmeside. Og det betyder faktisk en hel masse. Prøv at læse videre i kapitel 9.
9. Hold på de besøgende så lang tid du kan
Google og andre søgemaskiner aflæser rigtig mange signaler på din hjemmeside. Et af de signaler er blandt andet, hvor lang tid de besøgende i gennemsnit bruger på at læse dit indhold.
F.eks.
Lad os sige at du lige har skrevet en ny dybdegående blog post.
Og lad os sige at hver besøgende til denne post i gennemsnit bruger 5 min. på at læse den.
Din konkurrent har også skrevet en artikel, om samme emne, og her bruger de besøgende i gennemsnit kun 3 min. på at læse.
Er det et godt signal til Google?
Det er et rigtig godt signal til Google, at de besøgende bruger ca. 2 min. længere på din side end på din konkurrents.
Det er selvfølgelig kun et signal i blandt mange. Men det er et rigtig vigtigt signal, og du skal derfor gøre dit ypperste, for at skrive engagerende, og give læseren lyst til at læse videre.
Det er rigtig vigtigt at fange den besøgende allerede i starten af din side.
Start derfor med dit vigtigste indhold først. Altså med det indhold som den besøgende er kommet for at finde. Og grunden til at de valgte at klikke til din side.
I næste kapitel viser jeg et eksempel på at fange den besøgendes interesse fra start.
10. Intro Tip: Sådan fanger du læserens interesse fra start
Hvis du fanger læserens opmærksom allerede i introen, så er der stor sandsynlighed for, at læseren føler sig motiveret til at læse et godt stykke videre ned i din artikel.
Og som jeg skrev i forrige kapitel, så gælder det om at få den besøgende til at bruge så lang tid som muligt.
Findes der nogle gode tricks?
Der findes flere gode tricks til at fange læserens opmærksomhed. Det tip som jeg vil vise her, er et trick som reklamebranchen har brugt i mange år.
Og du har nu læst med, næsten helt ned til bunden af min artikel.
Så noget rigtig må jeg have gjort i min intro om SEO tekster, derfor bruger jeg min egen intro som eksempel.
Vi starter med at dele introen op i 3 steps.
Step 1: Lav en aftale med læseren. Altså find en problemstilling eller udfordring (omkring emnet) som læseren helt sikkert vil give dig ret i.
Læseren tænker: Ja det er rigtigt, jeg læser videre.
Step 2: Så er det blevet tid til at give læseren et løfte, der viser, at der faktisk findes en løsning på deres spørgsmål/problem.
Step 3: Nu er det blevet tid til at fortælle, præcist hvad din artikel/blog post indeholder.
Hvis du har ramt plet med din intro, så burde læseren nu være klar og motiveret til at læse hvad du har at byde på.
11. Brug interne links til at skabe relevans
Hvad er Interne links?
Interne links er links der går fra en side til en anden på dit domæne.
Interne links hjælper dine besøgende til nemmere at finde relevant indhold, samt at navigere rundt på hjemmesiden.
Interne links hjælper også søgemaskinerne med at indeksere og forstå alle dine sider.
Når du linker internt fra en side til en anden, kan du i “ankerteksten” bruge det main keyword, og eller varianter heraf, som destinations hjemmesiden er optimeret til.
Det giver Google et godt overblik, og de har nemmere ved at se hvordan dine artikler hænger sammen.
Ankerteksten, er det klikbare ord eller sætning, som den besøgende kan trykke på, og som viderefører dem til den næste side.
Sådan opretter du en klikbar tekst i WordPress
- Marker ankerteksten/klikbart element som du vil linke fra.
- Tryk på kæde-link ikonet i menuen.
- Indsæt destinationssiden og tryk ikon med blå pil, eller enter.
Hvis du vil læse mere omkring interne links, kan jeg anbefale at du læser internal linking af Brian Dean.
Læs også: Fra klik på Google til salg sådan her
Tak fordi du læste med
Jeg håber at min artikel har hjulpet, og givet dig blod på tanden til at skrive SEO tekster.
Hvis du har nogle spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet herunder.
God fornøjelse :)
Læg en kommentar