7 Tips til en Mobilvenlig Hjemmeside

Mobilvenlig hjemmeside grafik

Du har sikkert hørt det før, og du vil helt sikkert høre det igen. Det er vigtigt at din hjemmeside er mobilvenlig.

Antallet af søgninger på Google, fra mobiltelefonen, har overhalet antallet af søgninger fra computeren.

Så hvis din hjemmeside ikke allerede er mobilvenlig, så er det om at komme i gang med det samme, så du ikke mister potentielle kunder fra Google.

Og netop derfor har jeg lavet denne oversigt, som beskriver hvad du kan gøre for at få en mobilvenlig hjemmeside.

Hvad er en mobilvenlig hjemmeside?

Ja, det siger næsten sig selv, at en mobilvenlig hjemmeside er en hjemmeside, som er nem at tilgå fra mobiltelefonen.

Vi har nok alle prøvet at lande på en hjemmeside, som ikke er mobilvenlig. Det er ret besværligt at navigere rundt, da man hele tiden skal zoome ind og ud for, at finde de oplysninger man leder efter.

På en mobilvenlig hjemmeside er alt tilpasset, så den besøgende hurtigt kan få et overblik, og nemt bevæge sig rundt på hjemmesiden.

Det kan du enten gøre via en speciel oprettet version af hjemmesiden, som kun kan tilgås via mobiltelefonen.

Eller du kan bruge et responsive design, som helt klart er den nemmeste løsning. Det forklarer jeg mere om i step 1.

Test om din webside allerede er mobilvenlig

Start med at teste om dit hjemmeside allerede er mobilvenlig. Test med Googles Mobilvenlige testværktøj. Bare skriv din hjemmesides webadresse i feltet og tryk enter. Hvis du får grønt lys, så er alt fint og din hjemmeside er allerede mobilvenlig.

Selvom Googles testværktøj fortæller dig, at dit websted er mobilvenligt, er der stadig flere justeringer du selv kan foretage, for at gøre mobil oplevelsen endnu bedre for dine brugere og besøgende.

1. Brug et responsivt webdesign

Et responsive webdesign giver dig mulighed for at servere den samme HTML kode for hver enhed, hvilket betyder, at dit websted automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen, og kan tilgås på både computer, tablet og smartphone fra den samme webadresse.

Generelt giver et responsive webdesign en bedre brugeroplevelse, og gør det samtidigt langt lettere for dig at vedligeholde hjemmesiden, da alle opdateringer og rettelser på websiden foregår det samme sted.

Det kan tage lidt tid at konvertere en ældre hjemmeside med dynamisk indhold til en ny med responsive design. Alt indhold skal overføres og tilpasses den nye platform. Men hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale at du kommer i gang snarest.

Hvis du synes det lyder besværligt, og gerne vil have hjælp til at få lavet en professionel hjemmeside i responsivt webdesign, så er du meget velkommen til at kontakte mig omkring en ny hjemmeside. Helt uforpligtende, naturligvis.

2. Komprimer og skaler billeder så de passer til Smartphones

Noget af det der fylder allermest på en hjemmeside er billeder. Og hvis du ikke komprimerer og skalerer dine billeder til den rette skærmstørrelse for mobil, computer og tablet, så ødelægger du hurtigt brugeroplevelsen. Et stort banner billede som passer til computer versionen, bliver alt for stort at servere på mobilversionen.

Heldigvis kan man i de fleste responsive page builders opsætte forskellige billedstørrelser for hver enhed. Og det øger brugeroplevelsen markant, et stort billede tager bare lang tid at downloade på en mobil telefon.

Jeg bruger selv Photoshop til at komprimere og skalere mine billeder. Men der findes gratis tools online hvor du hurtigt kan skalere et billede. For nyligt prøvede jeg Squoosh som fungerer rigtig godt til at optimere billeder til de forskellige versioner.

3. Optimer hastigheden og få bedre placeringer på Google

En langsom hjemmeside er et absolut mareridt for en bruger. De besøgende vil sandsynligvis give op forholdsvis hurtigt, og finde en anden hjemmeside, hvor der er lidt mere fart på. Folk har ingen tålmodighed, og tingene skal bare gå hurtigt.

Men hvordan ved du, om din mobilvenlige hjemmeside kører så glat som muligt?

Website hastigheden kan måles på forskellige måder. Der findes flere steder på nettet hvor du kan lave en gratis test. Tre af metoderne kommer herunder og er værd at tjekke ud.

Googles PageSpeed Insight

Pingdom Tools

GTMetrix 

Alle tre er populære muligheder til at teste din hjemmesides hastighed. De giver dig alle en karakter efter, hvor hurtig din hjemmeside er. Og kommer med forslag til forbedringer, der kan gøre din side hurtigere og mere brugervenlig.

Og det bliver der brug for.

For i foråret 2021 har Google annonceret: Googles Core Web Vitals.

Hvad er Googles Core Web Vitals?

Google har introduceret et nyt koncept kaldet Core Web Vitals. Det nye koncept har til formål at give et overblik over de nøgle kvalitetsindikatorer, der påvirker brugeroplevelsen.

Og Googles nye koncept bliver en del af deres ranking algoritme. Så hvis du fremover ønsker at få gratis organiske besøg via Google, så er det en god ide at optimere din mobilvenlige hjemmeside til de nye anbefalinger.

De 3 specifikke målinger er:

Largest Contentful Paint (LCP) – Den tid det tager fra en bruger klikker på et link til dit website, til det meste af indholdet er synligt på deres skærm.

First Input Delay (FID) – Den tid det tager før en besøgende begynder at interagere med dit indhold. F.eks. klikke på et link, åbne menuen, trykke på en knap eller klikke på en toogle funktion.

Cumulative Layout Shift (CLS) – Hvor stabilt er dit website? Er der forstyrrende elementer som roterer når siden bliver loaded.

Der er selvfølgelig mange flere aspekter i Core Web Vitals, som jeg ikke kan uddybe i denne guide. Men hvis du har lyst til at læse mere om Core Web Vitals kan jeg anbefale en overskuelig guide af Brian Dean eller på Googles egen blog.

Du har også mulighed for at tjekke Core Web Vitals for din hjemmeside i Googles page speed insight. Og hvis du har en Google Search Console konto, kan du også se rapporter og anbefalinger her.

4. Hold dit webdesign enkelt

Det er altid dejligt, at besøge en mobilvenlig hjemmeside hvor der er ro og orden. Det skal være nemt at navigere rundt, og ikke for mange ting der generer ens blik.

Et godt tip er at holde sin hjemmeside fri for rod og andre forstyrrende elementer. De besøgende har meget nemmere ved at orientere sig og navigere rundt når der er pænt, indbydende og ordentligt.

Brugeroplevelsen bliver bedre, og den besøgende vil bruge længere tid på siden, og der ved større chance for at konvertere dem som kunder.

5. Gør menuerne enkle

En navigationsmenu er uden tvivl visuelt mindre på en mobil skærm, end den er på en computer.

Prøv at gøre menuerne enkle, så de også er nemme at navigere i på mobilen. Dine besøgende skal helst være i stand til at finde det, de leder efter, uden at skulle udforske alt for mange links på siden.

Hvis først en besøgende skal til at zoome ind og ud for at finde alle menupunkterne, ja så tror jeg ikke, de bliver hængende i særlig lang tid.

6. Gør Call to actions mere tilgængelige for brugerne

Hvis du ønsker, at dit websted skal være tilgængeligt for alle brugere, så det er vigtigt, at du også gør Call to Actions mere synlige på mobilversionen. Hvis en besøgende er på sin telefon, og CTA knappen for en e-mail tilmeldingsformular ikke er stor nok, eller ikke vises klart, kan vedkommende have svært ved at tilmelde sig.

Det samme princip gælder med knapper som “Køb nu” – hvis folk ikke let kan klikke fra en mobil enhed, så kan du gå glip af potentielle konverteringer.

– Sørg for, at dine opfordring til handling (CTA) knapper er tydeligt mærket og fremtrædende på tværs af desktop og mobile visninger af hjemmesiden.

7. Overvej at droppe pop-ups

Pop-ups er generelt distraherende, og de fleste besøgende hader dem. Men samtidigt er det via pop-ups, at du har god mulighed for at konvertere nye kunder til din email marketing liste eller lignende.

På en mobilvenlig hjemmeside skal man være lidt kreativ. En pop-up kan være stor, og ofte fylde hele skærmen. På en mobil version vil jeg klart anbefale, at du evt. helt dropper din pop-up. Eller ændrer den, så den måske bare “slider” ind i bunden af skærmen, og der ved kun fylder ca. 20% af skærmbilledet.

Et alternativ til pop-ups på mobil er en klikbar overskrift, som henviser til f.eks. en email tilmeldingsside, eller en webside med mere information omkring et evt. tilbud.

Konklusion

Der er ingen tvivl om at der fremover vil være stor fokus på optimering af mobilvenlige hjemmesider. Og det er heldigvis en god ting, der kommer os alle til gode. Ikke mindst sparer vi energi, da en mobilvenlig hjemmeside ikke fylder så meget at downloade. Så vi vil både spare strøm og bredbåndskapacitet på samme tid.

Husk at du er velkommen til at kontakte mig, helt uforpligtende, hvis du synes det hele lyder lidt besværligt.

Og nu er det så blevet din tur. skriv i kommentarfeltet herunder, hvor du vil starte med at optimere til en bedre mobilvenlig hjemmeside oplevelse.