7 tips og overvejelser før du bestiller en ny hjemmeside

Synes du også der er mange overvejelser, når man skal have en ny hjemmeside?

Jeg kan måske trøste dig med, at det synes de fleste, der er mange ting man skal tage stilling til i processen, så det hele kan føles lidt uoverskueligt. Derfor har jeg sammensat en vejledning, der forhåbentlig kan hjælpe dig igennem nogle af de overvejelser, du sikkert har, i forbindelse med oprettelse af en ny hjemmeside.

hjemmeside overvejelser - travl mand multitasker

Inden du kaster dig ud i processen og henvender dig til et webbureau eller en hjemmesideudvikler, er det fornuftigt allerførst lige at gennemtænke, hvad formålet skal være med hjemmesiden.

  • Vil du sælge produkter?

  • Er det en firmapræsentations-hjemmeside, du har brug for ?
  • Skal hjemmesiden have specielle funktioner? (Booking, tilmelding, prisberegner eller andet ).
  • Måske hjemmesiden skal have en portefølje-funktion, eller nyhedsblog?
  • Hvor stort er dit budget? Hvor meget vil du ofre på hjemmesiden?
  • Hvor mange sider skal hjemmesiden indeholde (Om os – priser – kontakt osv.)
  • Er det vigtigt at kunne blive fundet på Google? Det er det for de fleste, men ikke altid vigtigt for f.eks grundejerforeninger, klubber eller intranet.


1. Hvad koster en ny hjemmeside?

Prisen på en hjemmeside afhænger af mange faktorer og kan svinge fra bureau til bureau. Alt er jo afhængigt af, hvor omfattende din opgave er og hvor meget tid udvikleren skal bruge på at skabe din hjemmeside. Priserne kan bl.a. veksle afhængigt af følgende punkter:

  • Skal hjemmesiden være en hjemmeside i WordPress?
  • Skal designet programmeres fra bunden?
  • Er der meget avancerede funktioner, så hele hjemmeside platformen skal programmeres fra bunden?
  • Ønsker du forskellige søgeord, som de enkelte sider skal optimeres efter? Altså det, der også kaldes søgemaskineoptimering, eller endnu bedre kendt under forkortelsen SEO.
  • Kan du selv skrive SEO tekster, eller skal et bureau hjælpe med dette?

Som du kan se, er der rigtig mange variationer og overvejelser, og derfor er det rigtig svært at give en præcis pris på hjemmesiden. I de fleste tilfælde er mindre firmaer på udkig efter en præsentationshjemmeside. Typisk ligger priserne her et sted imellem 5-20.000 kr. Men et større firma, som søger efter en platform med mange forskellige funktioner, som kræver programmering helt fra bunden, skal regne med priser fra 50.000 kr. og op.

Hvis du nu er blevet endnu mere nysgerrig på, hvad det koster at få lavet en hjemmeside, kan du evt. prøve vores online prisberegner helt uforpligtende. Til mindre firmaer er prisberegningen ret realistisk, men er du på udkig efter en mere avanceret hjemmeside, er det bedst at kontakte os direkte.

2. Hvorfor ikke oprette en hjemmeside gratis?

Der er mange mindre firmaer som prøver lykken, og selv opretter deres hjemmeside gratis. Men der er mange ting at tage højde for, hvis du vælger en sådan løsning, og alligevel er der aldrig noget der er helt gratis. Typisk opretter man hjemmesiden efter en fast skabelon på et domænenavn, som ikke har meget med dit firmanavn at gøre. Herefter får du så mulighed for at tilkøbe abonnements udvidelser som domænenavn, mobilvenligt design, SEO moduler, kontaktformularer og andet der skal bruges på hjemmesiden. Ofte bliver det i længden dyrere at lave en “gratis” hjemmeside, end det gør at eje den selv. Alternativt kan du lave din egen hjemmeside i WordPress. Det kræver lidt teknisk snilde, men hvis man har modet, og tid til det, kan man komme rigtig langt for ikke særlig mange penge.

3. Er det bedre at købe og selv eje en hjemmeside?

Hvis du vælger at købe en hjemmeside, er det dig selv som ejer hjemmesiden. Det vil sige, at du har sikkerhed for, at du ikke løbende får udgifter til de forskellige moduler og plugins. Du behøver heller ikke være nervøs for, at du pludselig står uden hjemmeside og en masse tabt arbejde, hvis et firma pludselig lukker og slukker. En af de vigtigste ting ved at købe en hjemmeside er, at du ved, at hjemmesiden er opsat korrekt. Det vil sige, at den webudvikler der opsætter din hjemmeside, gerne skal have styr på alle de tekniske ting, som f. eks indsættelse af SEO Titler, title-tags, meta-beskrivelser med mere, hvilket er altafgørende for, om man har chancer for at blive fundet på Google.

4. Hvad menes med en responsive hjemmeside?

En responsive-hjemmeside er en hjemmeside, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen på mobil, computer og tablet. Det kan ikke siges mere tydeligt: i 2018 vil søgninger på Google ændre sig drastisk fordi Google planlægger at indeksere mobil versionen først, fremfor computer versionen. Har man en gammel hjemmeside, der ikke er responsive, eller er man ved at oprette en ny, så er det vigtigt, at man sikrer sig, at hjemmesiden er responsive fra år 2018. Læs hvad Google forklarer om responsive web design

5. Hvordan finder man et godt Webbureau?

Når du har gjort dig dine overvejelser omkring, hvad din hjemmeside skal indeholde, kan du så småt gå i gang med at kigge dig omkring efter et webbureau eller en hjemmeside udvikler. Prøv f. eks at søge efter “få lavet en hjemmeside” eller “ny hjemmeside” på Google, så kommer der mange kvalificerede webbureauer frem. Her finder du også mange af vores konkurrenter, men fred være med det. Jeg satser selvfølgelig på, at du synes vores ydelser og produkter er mere tiltalende :-)

Ved valg af hjemmeside leverandør, er det en god ide først at se, om leverandøren har nogle referencer eller cases på sin hjemmeside. Altså en oversigt, hvor du kan se nogle af de opgaver, de tidligere har løst for andre kunder. Typisk vil leverandøren altid have en god håndfuld referencer, som de har valgt at fremhæve.

Hvis alt ser fint ud her, og leverandøren har nogle flotte brugbare referencer, så kan du evt. tjekke, om de også har nogen gode kunde anmeldelser. Flere har ofte kunde udtalelser på selve hjemmesiden, men hvis det ikke lige findes, kan du evt. prøve at søge firmaets navn på f. eks Google, Facebook eller Trustpilot. Her vil du som regel kunne finde nogle udtalelser, som kan indikere om firmaet lever op til deres påstande.

6. Skal du bruge løbende hjælp eller support til hjemmesiden?

At få løbende hjælp og support til din hjemmeside er en rigtig god ide. Specielt hvis du har en travl hverdag i firmaet. Hjemmesidens moduler og plugins skal jævnligt opdateres til de nyeste versioner. Desværre er nettet oversvømmet med hackere, som konstant prøver at få adgang til din hjemmeside via outdatede moduler og plugins. Derfor er det yderst vigtigt, at man regelmæssigt vedligeholder hjemmesiden, så man mindsker risikoen for et hackerangreb.

En hacker er som regel ikke ude på at ødelægge din hjemmeside. Oftest vil han udnytte dit domæne og udsende en mængde spampost med dig som afsender. Man skal for alt i verden gøre alt hvad man kan, for at undgå at blive hacket. Er ulykken sket, risikerer du at blive blacklistet af Google og på forskellige mailservere verden over. Det kan skade din forretning i en periode. Så husk at lave jævnlige backups og opdatere plugins og moduler så tit du kan.

Hvis du ikke selv har tid eller mod på at lave backups og opdatere plugins og moduler, er det en rigtig god ide at få et bureau til at gøre det for dig. Der er mange andre goder ved det. For det første har man altid nogle man kan ringe til hvis man er i tvivl om noget. Typisk er der også hjælp at hente til mindre små rettelser samt udskiftning af billeder m.m. inkludereti i supporten. Prisen på en Supportpakke afhænger af, hvor meget support du ønsker. Ofte vil prisen ligge et sted imellem 200-500 kr. pr. mdr. Vores egen supportpakke koster 199 kr. pr. mdr. og indeholder både Webhotel, backup, opdatering af moduler/plugins samt mulighed for mindre rettelser i hverdagen.

7. Hvordan skal kunderne finde vej til hjemmesiden?

Hvis du bruger penge på en ny hjemmeside, så forventer du sikkert også, at du i en eller anden grad får besøgende på den nye hjemmeside. Her kan du fra starten overveje, om de besøgende skal komme fra betalte annoncer på internettet, eller om hjemmesiden skal optimeres, så Google automatisk viser din hjemmeside, når der bliver søgt på søgeord, som er relateret til dit indhold. Det leder os igen ind på søgemaskineoptimering eller det, der også kaldes SEO. At få lavet SEO på sin hjemmeside, kræver en del forarbejde, før du overhovedet skal begynde at skrive tekster.

Google elsker tekst og godt indhold, derfor er det rigtig vigtigt at lave en søgeordsanalyse inden du begynder at skrive teksterne til hjemmesiden. Ved en søgeordsanalyse finder du relevante søgeord, som brugere dagligt søger på, når de leder efter noget bestemt på Google, som f. eks dine produkter/ydelser. Ved at bruge disse søgeord i dine tekster kan Google nemmere finde vej til din hjemmeside, når der bliver søgt på et (nøgle) søgeord. Hvis du vil læse mere om SEO, Keywords og søgeordsanalyser, vil jeg anbefale at du besøger yoast.com som har rigtig mange gode artikler omkring søgemaskineoptimering.

Hvis du ikke selv har styr på at finde og opsætte de korrekte søgeord, er det bedst at få et bureau til at hjælpe dig med dette. Hvis du gør det forkert, kan det skade mere end det gavner. Det kræver en grundig research at finde de helt rigtige søgeord. Men det er arbejdet værd, da disse søgeord fortæller søgemaskinerne, hvad din hjemmeside drejer sig om. Og hvis disse søgeord er brugt korrekt i SEO titler, URL´s, title-tags og meta-beskrivelser, er du godt på vej til at blive opdaget af Google.

Jeg håber du har fået gavn af de 7 overvejelser omkring en hjemmeside. Det her var blot en hurtig gennemgang af emner, som er gode lige at overveje, før man kaster sig ud i at anskaffe sig en hjemmeside. Hvis du har nogle spørgsmål, er du meget velkommen til at sende os en besked, eller skrive dit spørgsmål nederst i kommentarfeltet.

Held og lykke med hjemmesiden.